Login Witaj w portalu HANUMAN.pl
23.03.2017, godz. 05:14
Wyślij znajomemu Wersja do Wydruku

Don 2, reżyseria Farhan Akhtar

Don 1 z Shakh Rukh Khanem należy w moich ocza do arcydzieł kina sensacyjnego. Mało który film akcji ma też aspekt filozoficzny. Pierwszy Don z Shakh Rukhem go miał. Polegał on na redefinicji skostniałych pojęć dobra i zła w oparciu o zagadnienie doskonałości na własnej ścieżce, w odniesieniu do własnej jogi czynu, jak by powiedził Hindus. Don 1 był przestępcą doskonałym, pięknym w swej istocie i przełamującym swoim istnieniem banalną prostotę związaną z etycznym wartościowaniem postaci filmowych lub literackich w oparciu o etykę postulowaną przez monoteistyczne religie. W Doniie 1 widać było, że bohater całej opowieści służy bogowi złodziei i oszustów w sposób artystyczny, pozbawionych egotyzmu pojętego jako czysta chęć przetrwania. Ciężko było oczekiwać, że kontynuacja Dona 1 z Shakh Rukhem nie będzie tylko rozczarowaniem.

Wyślij znajomemu Wersja do Wydruku

Ra One, reżyseria Anubhav Sinh

Normalnie nie lubię amerykańskich filmów o superbohaterach. Przeszkadza mi w nich przerysowana naiwność i nieznośny cukierkowy patos. Może "Iron Man" jest tu trochę lepszy, dzięki ironii i celowemu zblazowaniu głównego bohatera... W "Ra One" świetny jak zawsze Shakh Rukh Khan, grający rolę główną, dowiódł, że można zrobić coś więcej z tą hieratyczną konwencją.

Wyślij znajomemu Wersja do Wydruku

Ragini MMS, reżyseria Pavan Kirpalani

 
   Ten nowy film grozy prasa indyjska okrzyknęła jako przełomowy. Rzeczywiście, prezentuje on w całkiem śmiały sposób, choć jeszcze bez scen rozbieranych, życie erotyczne młodych ludzi. A erotyzm jest w filmie potrzebny. Reżyser zdecydował się bowiem połączyć sceny erotyczne z nagłymi interakcjami demonicy, która okazała się mieszkanką samotnego domu wybranego przez zakochanych na bardzo intymny weekend.
Wyślij znajomemu Wersja do Wydruku

Dum Maaro Dum, reżyseria Rohan Sippy

 
   Z pewnością jeden z najlepszych indyjskich filmów roku 2011. Stanowi on opowieść na temat świata przestępczego związanego z narkotykami i walczącego z nim policjanta, granego przez znakomitego Abhisheka Bachchana. Dzieło Rohana Sippy jest prawdziwym fajerwerkiem obrazów i dźwięków, oddających świat skupiony wokół narkotyków w Goa, które przyciąga zarówno złotą indyjską młodzież, jak i spragnionych onirycznych wrażeń zachodnich turystów.
Wyślij znajomemu Wersja do Wydruku

'Kaante' - reżyseria Sanjay Gupta

 
   „Kaante” to film sensacyjny ze znakomitą obsadą aktorską. Między innymi grają w nim Amitabh Bachchan, Sanjay Dutt i Sunil Shetty. Film mówi o napadzie na bank, lecz w dość nietypowy sposób. Przedstawia też ciekawie plejadę barwnych postaci indyjskich emigrantów w Los Angeles. Tak jak w wielu indyjskich filmach akcji, nie brak w tym obrazie pewnego elementu refleksji. Posiada on też swój starannie skonstruowany nastrój, stworzony przez ciekawe ujęcia i dobrą muzykę Anand Raaj Anandy, Luckiego Ali (który gra też z powodzeniem jedną z ról), oraz duetu Vishal i Shekar.
Wyślij znajomemu Wersja do Wydruku

'Haunted', reżyseria Vikram Bhatt

 
   Ten film, który niedawno wszedł na ekrany indyjskich kin, jest pierwszych bollywoodzkim horrorem zrealizowanym w technice trójwymiarowej. Reżyserem jest Vikram Bhatt, który po produkcjach takich jak nastrojowy „Raaz” ze znakomitą Bhipashą Basu, „1920” i „Shaapit” stał się specjalistą w dziedzinie filmowej opowieści niesamowitej. „Haunted” jest klasyczną opowieścią o nawiedzonym domu, jednakże wprowadza ciekawe, nowe elementy, oraz obok nastroju grozy, również nastrój melancholijnej miłości do osoby dawno zmarłej, co znakomicie wzbogaca paletę emocjonalną filmu.
Wyślij znajomemu Wersja do Wydruku

Samir Karnik - Yamla Pagla Deewana

 
 Kolejna znakomita indyjska komedia, oparta na tym, co widzowie indyjscy cenią. Mamy zatem Pendżab i zamieszkujących go, przezabawnych, ale też gruboskórnych Sikhów. Mamy Sunny Deola, latającego w stronę nieszczęsnych przeciwników, tym razem jednak z przymrużeniem oka, a nie na serio, jak to często bywa w jego filmach patriotycznych. Mamy jego ojca – oszusta, którego gra znakomicie aktor romantyczny z przeszłości – Dharmendra, mamy też brata, zarówno rzeczywistego, jak i filmowego – Boba Deola.
Wyślij znajomemu Wersja do Wydruku

Fara Khan - Tees Maar Khan

 

"Tees Maar Khan" to trzeci już film Fary Khan. Tym razem nie jest to filmowa masala, lecz komedia sensacyjna. Główne role grają Akshay Kumar i Katrina Kaif. Ważną rolę drugoplanową odgrywa Akshay Khanna, zaskakujący świeżością swojej roli. Muzyka - Vishal i Shekar, choreografia oczywiście wyszła spod warsztatu znakomitej reżyserki.

Wyślij znajomemu Wersja do Wydruku

Bollywoodzka odsłona III Dni Indyjskich. Relacja.

14 maja 2010 roku odbył się we Wrocławiu pierwszy dzień Dni Indyjskich. Był on niemal w całości poświęcony mumbajskiej kinematografii. Miejscem akcji była Aula Instytutu Historii U.Wr., oraz oczywiście sala kinowa, czyli DKF mający swoją salę w gmachu głównym Politechniki Wrocławskiej. Dzień poświęcony sztuce filmowej rodem z Mumbaju uświetnili goście spoza Wrocławia, znakomici znawcy tematu – indianistka i filmoznawca Tatiana Szurlej, autorka między innymi artykułu „Trylogia żywiołów Deepy Mehty” ze zbioru „Nie tylko Bollywood”, oraz Krzysztof Lipka – Chudzik, twórca (obok wielu innych dokonań) pionierskiego dzieła „Bollywood dla początkujących”. Nieco nieskromnie dołączyliśmy do tego zacnego grona w postaci niżej podpisanego i znanej już czytelnikom portalu hanuman.pl Kai Bryx. Wykłady i wspólna debata ukazały nam, iż Bollywood to niezwykle złożony temat, dlatego zachęcam do dalszego ciągu relacji, w której nie oprę się pokusie umieszczenia licznych subiektywnych rozważań, do jakich zainspirowało mnie to niezwykłe wydarzenie. Za subiektywizm oczywiście wszystkich uczestników z góry przepraszam, z pewnością pominąłem wiele rzeczy na których im szczególnie zależało, jak i też wyolbrzymiłem rzeczy z ich punktu widzenia marginalne.

Wyślij znajomemu Wersja do Wydruku

Film 'Om Shanti Om' Fary Khan.

   Powstały w roku 2007 film „Om Shanti Om” jest już drugim dowodem na wybitny talent reżyserski jednej z największych bollywoodzkich choreografek – Fary Khan. Dzieło zasłużenie stało się w Indiach ogromnie popularne, zauważyli je też zachodni krytycy. Jednakże ich opinie nie oddawały sedna stylu reżyserki. Pojawiały się głosy o rozbrajającej, barwnej, mieszance typu masala, albo też o postmodernistycznym mruganiu okiem. Tymczasem najbardziej niezwykłym elementem stylistyki kinowej Fary Khan jest ukryty symbolizm, niezwykle wprost wyrafinowany, a nie przeszkadzający przy tym w odbiorze filmu prostym widzom. Ta cecha dotyczy ogromnej ilości filmów powstających w Mumbaju, jednakże Fara w „Om Shanti Om” i w „Jestem przy tobie” („Main Hoon Na”) osiągnęła w tym względzie prawdziwe mistrzostwo.
 

Wydarzenia

Brak nadchodzących wydarzeń

Translator

  • Arabic
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Chinese Simplified
  • Chinese Traditional
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Filipino
  • Finnish
  • French
  • German
  • Greek
  • Hebrew
  • Hindi
  • Indonesian
  • Italian
  • Japanese
  • Korean
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Norwegian
  • Portugese
  • Romanian
  • Russian
  • Serbian
  • Slovak
  • Slovenian
  • Spanish
  • Swedish
  • Ukrainian
  • Vietnamese

Migawka z Galerii

Co nowego

ARTYKUŁY

Brak nowych artykułów

KOMENTARZE ostatnich 7 dniach

Brak nowych komentarzy

MEDIA GALLERY Ostatnie 7 Dni

No new media items

Kto jest Online

Gość: 4